Godina 2019. u hrvatskom je kazališnom svijetu bila godina intenzivnijeg okretanja europskim koprodukcijskim projektima i međuinstitucionalnim suradnjama, godina sve većeg naglaska na dramatizacije suvremenih domaćih autora ali i, ponajprije, godina važnih obljetnica.
Jedan od najstarijih europskih festivala, Dubrovačke ljetne igre, u protekloj je sezoni obilježio veliku, 70. obljetnicu predstavivši više od 80 programa objedinjenih konceptualnim okvirom zasnovanom na krilatici “Mitovi grada”. Nagradama Orlando 70. DLJI-a ovjenčani su dramska umjetnica Doris Šarić Kukuljica te violončelist Luka Šulić i pijanist Aljoša Jurinić, dok je Grand Prix za životno djelo dobila Milka Podrug Kokotović.
Jubilarno 65. Splitsko ljeto otvorila je 14. srpnja na Peristilu opera “Rigoletto” Giuseppea Verdija u režiji Dražena Siriščevića, a u mjesec dana na 18 lokacija izvedeno je 37 opernih, dramskih, baletnih i koncertnih naslova. Važan jubilej u 2019. proslavio je još jedan ljetni festival: 20. sezonu održala je zagrebačka gornjogradska Scena Amadeo sa slavljeničkim programom koji je od srpnja do rujna u Hrvatskom prirodoslovnom muzeju (HPM) obuhvatio niz vrhunskih glazbenih programa.
Festival Ljetne noći Teatra Exit u 10. izdanju u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu zabilježio je od 27. lipnja do 3. kolovoza dosad najveću posjećenost, uz također najveći broj izvedbi. Kultno nezavisno kazalište iz zagrebačke Ilice u 2019. godini proslavilo je i 25 godina postojanja. Svečanu 400. izvedbu imala je i Exitova hit predstava “SHAKEspeare na EXit” redatelja Matka Raguža; predstava “Balon” u režiji Mislava Brečića izvedena je 100. put. Jedna od najvećih Exitovih uspješnica “Kako misliš mene nema?!” u prosincu je izvedena 450. put, a ansambl najvećega hita toga kazališta, mjuzikla “Kauboji” autora i redatelja Saše Anočića, obljetničku je godinu zaključio 27. prosinca 500. izlaskom na scenu.
Najveća nagrada u kulturi, Nagrada Vladimir Nazor, na području kazališne umjetnosti pripala je Mariji Sekelez za životno djelo, a Krešimiru Dolenčiću za režiju opere “Čarobna frula” u zagrebačkom HNK, dok je na području glazbe nagradu za životno djelo primila Dunja Vejzović, a godišnja nagrada dodijeljena je Daliboru Bukviću.
>>>Od 11. do 23. listopada 11 predstava različitih poetika i žanrova: 34. Gavelline večeri
Smjena u vrhu zagrebačkog Gradskog ureda za kulturu dovela je u lipnju 2019. na mjesto pročelnice književnicu Milanu Vuković Runjić. Marin Blažević u srpnju je reimenovan na mjesto intendanta Hrvatskog narodnog kazališta Ivan pl. Zajca u Rijeci, dok je HNK Split za novoga intendanta u siječnju dobio Srećka Šestana.
Važan trenutak za hrvatsku kulturu u godini koju ispraćamo je i otvorenje obnovljenog Hvarskog kazališta u svibnju, prvog javnog kazališta u Europi i spomenika najviše kategorije i nacionalnog značaja utemeljenog 1612. godine.
Europski koprodukcijski projekti i domaće dramsko pismo
Kazališni repertoari nešto su intenzivnije bili okrenuti europskim suradnjama, razmjenama i koprodukcijama. U Zagrebačkom kazalištu mladih (ZKM) prikazane su tri predstave nastale u sklopu Europskog ansambla, u kojemu pod umjetničkim vodstvom Olivera Frljića sudjeluju glumci ZKM-a, kazališta Nowy Teatr iz Varšave i Staatstheatera Stuttgart, a u sklopu programa “Europski teatar u ZKM-u” gostovao je niz predstava iz regije.
Približavanju svjetskoga teatra domaćoj publici znatno pridonosi i Festival svjetskog kazališta (FSK), koji je u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu koncem rujna i početkom listopada predstavio predstave “Lomeći valove” teatra Les Théâtres De La Ville De Luxembourg u režiji Myriam Muller, “Neprijatelj naroda” Thomasa Ostermeiera u produkciji berlinskog kazališta Schaubühne, te projekt dokumentarnog kazališta Rimini Protokoll “Nachlass” redatelja Stefana Kaegija.
Hrvatski teatar u 2019. nastavio je stabilno provoditi trend promicanja suvremenih domaćih autora. Tako je HNK Varaždin postavio crnohumornu komediju “Nebo od gume” Davora Špišića, u zagrebačkom KunstTeatru postavljen je tekst “Bilo bi šteta da biljke krepaju” Ivora Martinića, dok je u ZKM-u Martinićevu dramu “Dobro je dok umiremo po redu” režirao Aleksandar Švabić. Roman “Susjed” Marine Vujčić dramatiziran je u Studiju Teatra Exit, “Ciglu” Filipa Šovagovića postavio je u Gavelli Krešimir Dolenčić, a Osječko ljeto kulture (OLJK) otvorila je predstava “Donjodravska obala” po romanu Drage Hedla.
U premijernom se programu našla i komedija Une Vizek “Ja od jutra nisam stao” u Satiričkom kazalištu Kerempuh, koji je godinu završio scenskom adaptacijom knjige Viktora Ivančića “Bilježnica Robija K.”. Režiju potpisuje Marina Pejnović, koja je u dubrovačkom Kazalištu Marina Držića u 2019. postavila i “Nemreš pobjeć od nedjelje” Tene Štivičić.
Nova čitanja klasika
Premijerne programe u 2019. obilježili su i klasici u suvremenim čitanjima. U GDK Gavelli u veljači je “Kiklopa” Ranka Marinkovića postavio Saša Anočić, a u prosincu Krležine “Gospodu Glembajeve” Miroslav Međimorec. “Kiklop” je dobio Nagradu hrvatskog glumišta 2019. za najbolju dramsku predstavu u cjelini, dok je Saša Anočić osvojio nagradu za najbolje redateljsko ostvarenje.
Kazalište Ulysses premijerno je u 2019. postavilo “Tko se boji Virginije Woolf?” u režiji Lenke Udovički, donijevši Radi Šerbedžiji Nagradu hrvatskog glumišta za najbolju mušku ulogu. U zagrebačkom HNK-u publiku je oduševilo novo čitanje Čehovljeve “Tri sestre” u režiji Bobe Jelčića, kao i nova produkcija baletne bajke “Orašar” u koreografiji i režiji Vladimira Malakhova. Središnji nacionalni teatar godinu zaključuje premijerom “Idiota” F. M. Dostojevskog u režiji Vasilija Senjina.
Najiščekivanija premijera 70. DLJI bio je Shakespeareov “Hamlet” u režiji Paola Magellija na Lovrjencu, gdje je ovoga ljeta, u sklopu 6. festivala Midsummer Scene prvi put izvedena i slavna ljubavna priča velikoga barda “Romeo i Julija”, i to na engleskom jeziku u režiji Seana Aite.
>>>Kazalište traži put do radikalnih, političko-aktivističkih korijena
Vjerojatno najveće kazališne uspješnice u protekloj su godini bile produkcije nekih od najpopularnijih svjetskih mjuzikla. U HNK-u Ivana pl. Zajca u Rijeci mjuzikl “Sunset Boulevard” režirala je Renata Carola Gatica; u HNK-u Osijek je Nina Kleflin postavila mjuzikl “Sugar” po filmu “Neki to vole vruće”, a zagrebačka Komedija popularnu rock-operu “Jesus Christ Superstar” u režiji Damira Lončara.
U ovoj godini teatar je ostao bez Mani Gotovac, kritičarke, teatrologinje, dramaturginje i književnice koja je umrla u prosincu na svoj 80. rođendan, mladoga glumca ZKM-a Roberta Budaka, glumca splitskoga HNK Josipa Zovka i dugogodišnje članice kazališta Gavelle Vesne Starčević Smiljanić.